Friday, September 20, 2013

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Wednesday, September 18, 2013

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https://www.duckduckgo.com

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Hakia technology

hakia is a pioneering company in semantic search technology.

The mission of hakia is to innovate, develop, and deploy semantic search solutions to meet the increasing demand for elevated user expectations, business efficiency, and lowest cost.

hakia was founded in 2004 and is funded by private institutional and angel investors. Headquartered in Manhattan, New York, hakia has offices and datacenters in New York City, Maryland, and Tennessee.

Why Semantic Search?

Search has a quintessential role in the success and efficiency of any businesses. Conventional search systems (indexing keyword search) can no longer meet the increasing demand for quality results and time-saving practices in today's world, nor do they offer any room for progress for the future. As a result, semantic search has increasingly been the choice as the next step by many businesses during the last decade.

Semantic search technology is based on a computerized system that understands content and query similar to how the human brain processes natural languages. Instead of matching the occurrence of words or symbols (as done in indexing systems), semantic search systems match concepts and their meaningful variations. As a result, a number of benefits emerge:

Accuracy

Improves the accuracy of the search results exponentially

Focus

Transforms search function from pointing a document to pointing a direct answer

Engagement

Allows flexibility to use natural language queries, thus increases user engagement

Intelligence

Enables semantic understanding of the user behavior via search analytics

Control

Prevents manipulations from content providers and users

Independence

Does not rely on external inputs (i.e., popularity) for base performance

Progress

Allows customization, user input, organic improvement

These advantages result in indisputable return of investment that are reported in several enterprise-wide case studies. Please see our summary on "what is Semantic Search?"

hakia's Offer

hakia offers Enterprise Search Solution that enables businesses to improve customer satisfaction, and/or workplace efficiency by reducing the effort required to locate mission critical information. The search solution can be installed on (1) enterpise servers for employees to search for answers from internal documents, (2) enterprise's Website for customers to locate products, services, and technical support information, and (3) any platform to gather business intelligence from the open Web, news, blogs, and social media sources. Compared to conventional search systems, hakia's semantic search solution has a number of proven advantages reported in several enterprise-wide case studies.

http://www.hakia.com

© Hakia 2013

Altavista

Dates

1995 création
1999 rachat partiel par CMGI
2003 rachat par Overture, Yahoo
2013 fermeture par Yahoo

AltaVista était un moteur de recherche du World Wide Web. Il fut mis en ligne à l'adresse web altavista.digital.com en décembre 1995 et développé par des chercheurs de Digital Equipment Corporation. Il fut le plus important moteur de recherche textuelle utilisé avant l'arrivée de Google qui le détrôna. Bien qu'il y ait une polémique concernant l'auteur de l'idée originale, on s'accorde à dire que les deux principaux contributeurs ont été Louis Monier, qui a écrit le Robot, et Michael Burrows, qui a écrit l'indexeur.

AltaVista a été le premier moteur de recherche capable d'indexer rapidement une bonne partie des pages web existantes et devint immédiatement très populaire. Il fut également le premier moteur de recherche multilingue (la version française fut ouverte le 15 février 2000), ainsi qu'à lancer la recherche d'images, de fichiers audio et de vidéos.

AltaVista fonctionnait, en 1998, sur 20 serveurs multiprocesseurs 64 bits Digital Alpha. Au total ces machines étaient dotées de 130 gigaoctets de mémoire RAM, de 500 gigaoctets d'espace de disque, et répondaient à 13 millions de requêtes par jour.

En 1998, Compaq racheta Digital, transforma AltaVista en portail, racheta le domaine altavista.com à la société AltaVista Technology pour 3,3 millions de dollars, puis AltaVista fut filialisé en une société séparée en 1999. Une majorité du capital fut racheté en 1999 par la société d'investissement CMGI.

Au début des années 2000, suite à la perte de qualité des résultats, à la préférence apportée à une stratégie portail au détriment de la recherche, la popularité d'AltaVista déclina progressivement, pour finir par se retrouver au niveau d'un moteur de recherche quelconque et surtout dépassé par Google en termes de pertinence.

Il est toutefois resté utilisé pour quelques fonctions très spécifiques comme les recherches sur racine (Exemple « jeune* infirmi* » fera rechercher les pages comportant jeune infirmier, jeune infirmière, jeunes infirmiers et jeunes infirmières en une seule interrogation)

En 2003, la société Overture racheta AltaVista. Puis en 2004, Yahoo! racheta Overture. Suite à cette acquisition, le moteur d'AltaVista fut abandonné et le site Internet éponyme utilise désormais les fonctionnalités d'Inktomi, le moteur de recherche de Yahoo!

Fin 2010, Yahoo! décide se recentrer sur ses activités premières et supprime des emplois. Après que son moteur de recherche Yahoo! Search n'utilise plus sa propre technologie, une circulaire mis en ligne sur internet montre que Yahoo! a l'intention de se séparer de l'entreprise.

Durant l'été 2013, Yahoo a officiellement annoncé la fermeture de plusieurs services web au cours de l'année, dont le moteur de recherche AltaVista pour le 8 juillet 2013.

© Marc Mongenet - Ryo - Salebot 2004-2008